After Action Review
This method, developed by the US Army, will help you to understand how you have been able to achieve your goals and to reflect on how you can improve your plan of action.
This method, developed by the US Army, will help you to understand how you have been able to achieve your goals and to reflect on how you can improve your plan of action.
The concepts outlined in this article offer practical ad-hoc guidance for educators who need orientation in the vast area of education technologies, for example, by considering the list of universal criteria or focusing on the potential role of a particular technology in the teaching process.
Nevardarbīgā komunikācijā pievērš uzmanību savām un otra cilvēka jūtām un vajadzībām. Kad ir apzinātas vajadzības, var meklēt stratēģijas to apmierināšanai.
Pomodoro tehnika ir populāra laika menedžmenta metode, kurā intensīvi darbošanās posmi mijās ar īsiem pārtraukumiem.
Mācīšanās dienasgrāmatā fiksē un analizē savu personīgo un profesionālo izaugsmi, piemēram, iegūtās zināšanas, jautājumus, problēmsituācijas, pieņemto lēmumu analīzi.
Saites, dokumenti un video
Definīcijas projektā lietotājiem terminiem
Saraksts ar dažādām atbalsta iespējām Latvijā.
Šajā dokumentā ir apkopoti rīki un resursi ar kuru palīdzību plānot individuālo atbalstu mērķa grupai.
Mentoringa procesā var izšķirt piecus posmus. Uzzini, kā tie tiek realizēti PĀRDOMĀT projektā.
Mentora jāspēj būt konsultantam (padomdevējs, draugs, līderis), atbalstītājam (iedrošinātājs, brokeris, sponsors, starpnieks), advokātam (aizstāvis) un skolotājam (treneris).
Pirms iedziļināties mentoringa specifikā vēlamies sniegt ieskatu tajā, kas ir projekta PĀRDOMĀT mērķa grupa un iedrošināt veiksmīgai saskarsmei.
Mentoringa definīcija un iesakts mentoringa paveidos.
PĀRDOMĀT Mentoru mācību kurss tika izstrādātu un izmēģināta 2020. – 2021. gadā Zemgales Plānošanas reģiona īstenotā projekta “PĀRDOMĀT / Rethink” ietvaros (Nr. CB 802, Centrālā Baltijas jūras reģiona programma 2014.–2020. gadam).
Neapstrādāti attēli mēdz būt ļoti lieli, kas ievērojami palēnina tīmekļa lapas ielādi. Tāpēc vēlams attēlu vispirms apstrādāt savā datorā, un tikai tad to augšupielādēt interneta vietnē.
Visas e-mācību platformas piedāvā iespēju augšupielādēt esošus failus no sava datora. Bet vairāku iemeslu dēļ Word un Powerpoint dokumentos radīts mācību saturs nav piemērots internetā balstītiem kursiem. Rakstā ir minētas dažas stratēģijas, kā uzlabot ofisa dokumentu pieejamību.
Ir daudzas un dažādas iespējas satura radīšanai internetā. Jārēķinās ar to, ka, lasot dokumentu datorā vai mobilajā ierīcē, cilvēki mēdz to nelasīt vārdu pa vārdam, bet “pārlaist tam pāri”, pievēršot galveno uzmanību virsrakstiem, ievadam, attēliem un citai izceltai informācijai.
Rakstā tiek apskatīti divi kvalitātes ietvari, kurus var izmantot kā vadlīniju e-mācību kursu plānošanai, veidošanai un pilnveidošanai.
2021. gada pavasarī projekta 8.5.3. ietvaros notika semināru cikls profesionālo izglītības iestāžu darbiniekiem par izglītības tehnoloģiju izmantošanu pieaugušo izglītībā. Semināru ietvaros tika izzināta un apkopota dalībnieku pieredze par attālināto mācību procesu 2020. / 2021. gadā.
This non-verbal brain storming method will generate a huge number of ideas within a short period of time.
Rakstā ir aprakstītas dažādas metodes ar kuru palīdzību novērtēt dalībnieku progresu.
Metodēm ir liela nozīme, lai padarītu mācību procesu interesantu, atvieglotu dalībniekiem saprast un iegaumēt informāciju un nodrošinātu viņu aktīvo iesaistīšanos. Tomēr ir svarīgi apzināties, ka metodes ir tikai līdzeklis mērķu sekmēšanai – tātad, pasniedzējam vispirms skaidri jāzina, ko grib panākt.
Informācijas prezentēšana un skaidrošana ir nozīmīga daļa pasniedzēja darbam. Bet no dalībnieku viedokļa, klausīties informāciju, ir visneefektīvākais mācīšanās veids, jo viņi ieņem pasīvu lomu un pasniedzējam trūkst atgriezeniskās saites par dalībnieku esošām zināšanām, viņu uztveres tempu, vai kā viņi uztver pasniegto vielu.
Lai sekmīgi attīstītu grupas potenciālu, tai jāļauj pakāpeniski uzņemties lielāku atbildību. Jārēķinās ar to, ka dalībniekiem, pirms grupa nobriedusi lielāku uzdevumu risināšanai patstāvīgi, nepieciešams laiks, lai atrastu savu vietu grupā un sarastu.
Darbojoties ar jaunu grupu, sākuma posms lielā mērā noteiks kāda būs gaisotni atlikušajās mācībās. Šajā posmā pasniedzēja galvenais uzdevums ir atraisīt dalībniekus un veicināt komunikāciju viņu starpā.
Mērķis ir radīt vidi, kas veicina mācīšanos un rada labvēlīgu grupas dinamiku. Arī ja fiziskā vide bieži vien nav tiešā pasniedzēju ietekmē, piemēram, istabas temperatūra vai traucējošas kolonnas telpas vidū, viņš būs tas, kuram būs jātiek galā ar šo situāciju.
Pieaugušo izglītības pasniedzēja loma ir daudzšķautņaina. Šo faktu ilustrē atšķirīgie termini, kurus lieto šai lomai dažādos izglītības kontekstos, tai skaitā, pasniedzējs, docētājs, izglītotājs, treneris, koučs, mentors, moderators un konsultants.
Grupas dinamikā var izdalīt uz uzdevumu vērstu rīcību, uz procesu vērstu rīcību un negatīvu rīcību.
Grupas dinamikas teorija liecina, ka katra grupa iziet vairākus posmus. Ir grupas, kuras nekad nesasniedz nākamo attīstības pakāpi, un pavadītais laiks kādā posmā var būt atšķirīgs.
Termins “grupas dinamika” apraksta procesus, kas valda cilvēkiem darbojoties kopā grupā. Šos procesus saprast un ietekmēt ir būtiska vadītāja prasme.
Izzinot kolēģu viedokli vai vērojot viņus darbībā, iegūsi nozīmīgu informāciju un idejas, kā pilnveidot savu darbību.
Internets ir padarījis cilvēkiem pieejamu neiedomājamu informāciju apjomu. Šajā sadaļā ir apkopoti ieteikumi, kas palīdzēs nepazust šajā informācijas jūrā un atrast sev interesējošo saturu.
Neizmantojot nekādas iegaumēšanas tehnikas, cilvēks pēc 24 stundām atceras vairs tikai ap 40% informācijas.
Daudzām problēmām un jautājumiem vari pats atrast atbildes literatūrā vai internetā. Rakstā ir aprakstītas metodes, kas padarīs šo procesu efektīvāku.
Motivācija ir galvenais faktors, kas nosaka, vai cilvēks uzsāks mācīties un vai novedīs to līdz galam.
Cilvēka vajadzības, kā un ko mācīties, atšķiras. Pareizs ir tas, kas strādā tev! Svarīgi ir pārdomāt sev piemērotāko laiku, vietu un vidi, kurā mācīties.
Gatavošanos mācīties var salīdzināt ar ceļojumu – pirmais solis ir noteikt, kur grib nokļūt. Izpratne par to, kāpēc mācās, palīdzēs tajos brīžos, kad mācīšanās laikā rodas šaubas par tās lietderību un aptrūkstas motivācija.
Pirms sākat aktīvi lietot kādu izglītības tehnoloģiju, aicinu izvērtēt šos piecus apsvērumus.
Lai atvieglotu orientēties izglītības tehnoloģiju pasaulē, piedāvāju tās šķirot pēc to nolūka mācību procesā un pielietojuma jomas.
Šis raksts ir saglabāts arhīvu nolūkos. Kaut raksta būtība joprojām ir aktuāla, tas nav papildināts un nav sasaistīts ar citiem rakstiem sadaļā.
Atgriezeniskai saite ļauj cilvēkam uzzināt, kā citi uztver viņa rīcību. Arī atgriezeniskā saite ļauj pārbaudīt, vai uzskati, kas cilvēkam ir par līdzcilvēku, atbilst patiesībai.
Ieteikumi aktīvajai klausīšanās un apkopojums dažādām jautāšanas tehnikām.
Komunikācija būs veiksmīga, ja sniegtais saturs sasniedz informācijas saņēmējus bez lielām informācijas noplūdēm. Lai to sekmētu, noder sekojoši ieteikumi informācijas sniedzējam un informācijas uztvērējiem.
Parasti cilvēkiem ir stipri vienkāršots priekšstats par to, kā notiek komunikācija starp divām pusēm. Daudzi pārpratumi un konflikti liecina par to, ka šis process patiesība ir krietni vien sarežģītāks.
Šī grupu darbu metode ļauj radīt brīvu gaisotni (līdzīgi kafejnīcai), kurā cilvēki jūtas komfortabli un atvērti komunicē viens ar otru. Būtiskākā atšķirība ar citām metodēm ir tā, ka diskusija notiek vairākās kārtās mainīgās grupās.
Šī, ASV armijā radītā metode, palīdz izprast, kā izdevās īstenot dzīvē izvirzītos mērķus un pārdomāt, kā pilnveidot savu rīcības plānu.
Tips for receiving and evaluating feedback.
Ieteikumi, lai saklausītu un izvērtētu citu cilvēku sniegto atgriezenisko saiti.
Gatavošanos pārmaiņām var salīdzināt ar ceļojumu – pirmais solis ir noteikt, kur grib nokļūt. Metode arī ir piemērota mācīšanos mērķu nospraušanai.
This note-taking method, originally developed at Cornell University, is recommended by many educational bodies.
Daudzas augstskolas, tai skaitā Kornelas universitāte, rekomendē šo metodi lekciju pierakstu veikšanai.
Preparing for change can be compared to a journey – the first step is to determine where you want to go to.
This is a simpler version of Ofman’s core value model, which highlights the link between a person’s strengths and weaknesses. Being aware of one’s “pitfalls” helps to put to better use the underlying strengths.
Ar šo metodi vari noteikt, kādas ir negatīvās rīcības, pie kurām jāpiestrādā, lai veiksmīgāk liktu lietā savas stiprās puses.
Metode palīdz noteikt prioritātes veicamajiem darbiem.
Instruments laika plānošanai un prioritāšu noteikšanai.
Metode palīdz “rakt dziļāk” un izdibināt kādas problēmas sakni.
Šī tehnika palīdz izvairīties no konflikta un meklēt problēmas risinājumu.
Ar šo metodi iesaista lielāku cilvēku skaitu (piemēram, vadības komandu) attīstības un problēmu risināšanas procesā.
Atgriezeniskās saites instruments, ar kura palīdzību pilnveidot savu darbību.
Metode palīdz mācību noslēgumā izvirzīt konkrētus mērķus sevis attīstīšanai.
Metode ļauj iegūt kolēģu idejas un ieteikumus cilvēkiem aktuālām problēmām.
Rakstveida metode, ar kuras palīdzību ģenerēt lielu ideju skaitu īsā laikā.
Active reading strategies can significantly increase learning new information. This particular technique is adapted from the SQ3R reading method.
Aktīvā lasīšana padara informācijas uztveres un apstrādes procesu daudzkārt efektīvāku, jo tā sasaista vielu ar esošajām zināšanām un palīdz mērķtiecīgi atrast sev noderīgo informāciju.
An easy to use tool for gaining feedback and increasing the participants’ co-responsibility.
Vienkāršs instruments atgriezeniskās saites iegūšanai un cilvēku līdzatbildības veicināšanai.
Metode liek dalībniekiem koncentrēties uz mācību nozīmīgākajiem notikumiem.
A chronological presentation of the course content provides an opportunity to give a final review of what has been achieved.
Metode dod iespēju dalībniekiem uzskatāmā veidā atsaukt atmiņā visu, kas mācību laikā padarīts.
This is an easy and effective method for getting feed back on the course.
Metode palīdz izzināt visu dalībnieku viedokli vai idejas par kādu tēmu.
An easy method to use for making the beginning of the course more lively. It also works in groups where the participants are already familiar with each other.
Metode padara dzīvāku semināra sākum un dod iespēju uzzināt ko jaunu par citiem dalībniekiem.
This is an intensive and time consuming method for getting to know each other; therefore, it is only useful in situations where participants will spend a longer period of time together.
Metode veicina saliedētību un savstarpēju uzticēšanos. “Dzīves koks” ir intensīva un laikietilpīga iepazīšanās metode, ko ir lietderīgi izmantot semināros, kuros pavadīs ilgāku laiku kopā.
This method promotes “fixing things before they are broken”.
Metodi var izmantot ideju, lietu un procesu pilnveidei, kā arī atgriezeniskās saites iegūšanai.
A method for giving and receiving feedback in a group.
This is an effective method for overcoming the stiffness typical when beginning work in groups where the participants are not familiar with each other.
Partneru intervija ir laba metode sākuma situācijas sastinguma pārvarēšanai grupās, kurās dalībnieki cits citam ir sveši.
Metode atgriezeniskās saites sniegšanai un saņemšanai nobriedošās grupās.
The letters serve as a kind of contract with oneself that increases motivation to apply gained knowledge and skills to one’s own situation.
Metode palīdz iedzīvināt mācībās iegūtās zināšanas un prasmes ikdienas dzīvē.
Metode palīdz iedziļināties reālā problēmā vai konfliktsituācijā ar ko kāds dalībnieks ir saskāries.
Metode palīdz mācībās iegūtās zināšanas saistīt ar reālo dzīvi, līdz ar to dod dalībniekiem iespēju salīdzināt mācību vielu ar pašu pieredzi.
Gained information is applied to real-life situations and gives the participants the possibility to relate the course content to their own experiences.
This method takes away the attention from the trainer and provides space for the participants to share their expertise, thus demonstrating that their experience and knowledge is valued.
Šī metode ļauj apzināt dalībnieku pieredzi un idejas kāda jautājuma risināšanā.
The goal of this method is to look at a specific problem from a variety of perspectives.