Metodes.lv
  • Latviešu valoda
  • English

Individuālā atbalsta plānošana (Pārdomāt)

Šajā dokumentā ir apkopoti rīki un resursi ar kuru palīdzību plānot individuālo atbalstu mērķa grupai.

1. Iepazīsties ar situāciju

1. Iepazīsties ar situāciju

Mācību nolūkos esam sagatavojuši divus situāciju aprakstus.

Lūdzu iepazīsties ar savu mērķa grupas pārstāvi:

Situācijas apraksts A: Anna

Anna (21 gads) dzīvo kopā ar savu māti Innu (50 gadi) divistabu dzīvoklī nelielā ciematā 30 kilometrus no novada centra, uz kuru autobuss kursē 2 reizes nedēļā. Viņai ir divi mazi bērni Aldis (4 gadi) un Kārlis (2 gadi). Anna ir pabeigusi speciālo pamatskolu, pēc tās ieguva pavāra palīga kvalifikāciju, taču profesijā nekad nav strādājusi, jo palika stāvoklī. Šobrīd ir pārliecināta, ka šī profesija viņai nav piemērota un neinteresē.

Annas māte Inna meitai palīdz ar bērnu aprūpi, ēdināšanu, kā arī nodrošina visu nepieciešamo meitai. Lai nodrošinātu ģimeni, viņa strādā par pārdevēju vietējā veikalā un par apkopēju ciemata skolā. Viņa uzskata, ka meitai ir jādzīvo ar viņu, jo viena pati viņa nespēs tikt galā ar bērnu aprūpi un savām garastāvokļa svārstībām.

Annai ir grūtības ar jaunu prasmju apguvi un personīgās higiēnas ievērošanu. Viņa ir aktīva, komunikabla un ieinteresēta apgūt ko jaunu, taču nespēj ilgstoši noturēt uzmanību, arī interese par iesākto ātri zūd. Vienlaikus meitene ļoti mīl savus bērnus un izsaka vēlmi patstāvīgi par viņiem rūpēties. Viņa ir motivēta sadarboties, jo ir apnicis pavadīt laiku mājās vienai ar bērniem, kamēr māte strādā.

Anna vēlas uzsākt patstāvīgu dzīvi novada centrā vai Rīgā, jo tur viņai būs vairāk iespēju atrast darbu. Viņa uzskata, ka laukos visi skatās viņai uz pirkstiem un novēro katru reizi, kad viņa iziet no mājas viena vai ar bērniem. Pilsētā būtu iespējams iejukt pūlī un paslēpties, kā arī dibināt jaunas attiecības. Attiecības ar bērnu tēvu izjuka pirms Kārļa piedzimšanas, Anna pauž, ka vienmēr ir bijusi biseksuāla (romantiska interese gan par puišiem, gan meitenēm) un šobrīd internetā sarakstās ar kādu 23 gadus vecu meiteni. Viņas māte Inna šādas attiecības nesaprot un neatbalsta.

Gvido (vīriešu kārtas mentoriem)

Gvido (18 gadi) ir 2. grupas invalīds (invaliditāte iegūta dzīves laikā), dzīvo kopā ar vecākiem 3 istabu dzīvoklī pilsētas centrā. Sabiedrībā ir ļoti nedrošs, lielas cilvēku grupas vai pūļi, skaļi trokšņi un sarunas izraisa trauksmi, labprātāk izvēlas laiku pavadīt vienatnē, komunicējot ar ārzemju draugiem interneta vidē. Jaunietis regulāri smēķē kopš 15 gadu vecuma, pēc paša vārdiem tagad to dara lai mazinātu stresu nepatīkamās situācijās, kādreiz sācis to darīt, jo visi paziņas smēķēja.

Ļoti inteliģents, plašs interešu loks. Interesējas par japāņu kultūru, mūziku, animāciju, zinātni, foto, jaunākajām tehnoloģijām un programmēšanu. Sevi dēvē par ateistu, un labprāt iesaistās virtuālās diskusijās, kas saistītas ar reliģijas noliegšanu. Puiša uzskati krasi atšķiras no vecākiem, kas apmeklē baznīcu, vecāki uzskata, ka dēls šādi viņus izaicina.

Lielāko daļu savas dienas Gvido pavada pie datora, ārpus savas istabas uzturas nelabprāt, neuzskata, ka būtu nepieciešams iet ārā, turklāt tas viņam izraisa diskomfortu. Gulēt viņš iet ļoti vēlu, un ceļas ne ātrāk kā pusdienas laikā. Gvido izvairās no sarunām par nākotni, ātri kļūst dusmīgs, kad tiek jautāts par profesijas apguvi, izglītības turpināšanu vai piemērota darba atrašanu, paļaujas, ka vecāki par viņu parūpēsies, ka viņš savas intereses var attīstīt citā virzienā un nevēlas domāt par kaut kādu garlaicīgu darbu, kas jādara visu mūžu līdz pensijas vecumam, ja viņš pat nezina, vai tik ilgi nodzīvos. Labāk dzīvi pavadīt, darot to, kas pašam patīk. Gvido bieži ir nomākts, jūtas nesaprasts un vientuļš.

2. Izvērtē, vai Tu vari būt šī jaunieša mentors

3. Pārdomā vajadzības!

4. Izpēti iespējamos atbalsta pasākumus

5. Ģenerē idejas atbalsta plānam

6. Plāno intervenci

Šī raksta autors Toms Urdze
ir to licencējis ar
CC BY-SA 4.0