Kādas ir mentora kompetences?
Šis kompetenču saraksts tika veidots Eiropas Kopienas Leonardo da Vinči projeka ‘Maitre’ Mentoring: trAIning maTerials and REsources) ietvaros, kurā salīdzināja mentoru apmācību programmas dažādās Eiropas valstīs.
A. Mentoringa pamati
A1. Izprast mentora lomu
Kompetences elementi:
- Veidot un vadīties pēc noteiktas mentoringa metodoloģijas
- Īstenot mentoringa procesu saskaņā ar iepriekš noteiktu plānu vai metodi
- Nepārtraukts paša resursu menedžments, kas nepieciešams, mentoringa metodoloģijas ieviešanai
- Izprast atšķirības starp mentora, supervizora, trenera, konsultanta, padomdevēja un pasniedzēja lomām
Pamatojums:
- Mentoram jāsaprot, kad novirzās no mentora lomas, piemēram, ieņemot sasaistītas atbalstītaja vai trenera lomas
- Mentoram jābūt labi organizētam, lai plānotu mentoringa sanāksmes tādā veidā, lai tās balstītos uz paredzēto metodoloģiju
A2. Izprast mentoringa attiecību posmus
Kompetences elementi:
- Teorētisks mentoringa posmu modelis
- Kā veidot attiecības ar pieredzes pārņēmēju
- Zināt, kurā posmā atrodas
- Saprast, kā beigt mentoringa attiecības
- Plānot un attīstīt savu pieeju mentoringam
Pamatojums:
- Mentoram nepieciešams priekšstats par posmiem, kuriem veiksmīgas mentoringa attiecības iziet cauri, lai pats labāk spētu īstenot mentoringu darbību
- Vēlams, lai mentoram būtu plāns, kā mentoringa attiecības veicinās viņa paša attīstību
- Mentoram jāspēj iejūtīgi noslēgt mentoringa attiecības
A3. Izprast paša vērtības
Kompetences elementi:
- Akcentēt, ka mentorings ir noderīga aktivitāte
- Apzināties un spēt identificēt paša vērtības un saprast, kuros brīžos tās varētu konfliktēt ar pieredzes pārņēmēja vērtībām
Pamatojums:
- Mentoram jānovērtē mentoringa process un jābūt pārliecībai par tā potenciālu sekmēt pozitīvas pārmaiņas
- Mentoram jāapzinās sava motivācija, veicot mentoringa darbu (lai izdalītu altruistiskas un pašcentrētas motivācijas)
A4. Izprast daudzveidību
Kompetences elementi:
- Izprast jautājumus, kas var izrietēt no kultūru un dzimumu daudzveidības; un pievērst uzmanību aspektiem, kas var izrietēt no atšķirībām starp mentora un pieredzes pārņēmēja kultūrām
Pamatojums:
- Var gadīties, ka mentors darbosies ar pieredzes pārņēmēju no cita kulturāla konteksta, piemēram, cilvēku no citas etniskas grupas. Tāpēc viņam jāattīsta iejūtību pret kulturālām atšķirībām.
A5. Izprast robežas un konfidencialitāti
Kompetences elementi:
- Vēlamas un nevēlamas mentora rīcības, piemēram, sniedzot padomus
- Arī ētiski aspekti, piemēram, attiecībā uz fizisku saskarsmi un konfidencialitāti
Pamatojums:
- Mentoram jāsaprot programmas noteikumi attiecībā uz ētisku rīcību pret pieredzes pārņēmēju, ņemot vērā varu, kas var izriet no mentora lomas
A6. Profesionālā pilnveide
Kompetences elementi:
- Izveidot procedūras, lai veicinātu mentoru sadarbību un apmācību, lai dotu iespēju pilnveidot savas mentoringa prasmes un mācītos no citu pieredzes
- Pārzināt informāciju, kas nepieciešama mentora pašmācībai un izaugsmei
Pamatojums”
- Mentoram būtu jābūt motivācijai un spējai mācīties, atskatoties uz savu un citu mentoru pieredzi
- Mentors var mācīties par mentoringu no grāmatām, globālā tīmekļa un citiem resursiem
B. Mentoringa prasmes
B1. Sevis pārzināšana un paškontrole
Kompetences elementi:
- Apzināties savas emocijas un to iedarbību; mācēt tās kontrolēt, piemēram, savaldīt dusmas, nepacietību, stresu, nogurumu
- Akurāta sevis novērtēšana: zināt savas stiprās puses un nepilnības
- Pašapziņa – apzināties savu vērtību un savas spējas
- Elastīgums un spēja pielāgoties, saskaroties ar problēmām
- Veidot pozitīvu un drošu gaisotni, izrādot godīgumu, saskanīgu rīcību un uzturot konfidencialitāti
Pamatojums:
- Mentoram jāapzinās savas emocijas un jāspēj tās savaldīt, lai palīdzētu pieredzes pārņēmējam saprast emociju iespējamo iedarbību uz viņa rīcību
- Mentoram jāspēj izvairīties no vērtēšanas
B2. Sociāla apziņa un sociālas prasmes
Kompetences elementi:
- Empātija – izprast pieredzes ņēmēju un izrādīt aktīvu ieinteresētību viņa rūpēs – spēt saskatīt lietas no viņa perspektīvas
- Personiska ietekme – spēt izmantot starpcilvēku ietekmēšanas prasmes (pielietojot retoriskas tehnikas, motivēt un pārliecināt caur argumentāciju un diskusijām)
- Pārmaiņu katalizators – spēt iekustināt un vadīt pārmaiņas
- Komunikācija – sniegt skaidru un pārliecinošu informāciju
Pamatojums:
- Mentoram jāspēj būt empātiskam ar pieredzes pārņēmēju, lai radītu labvēlīgas attiecības un lai parādītu, ka mentora uzdevums ir palīdzēt
- Mentoram jāspēj palīdzēt pieredzes pārņēmējam mainīties, lai varētu sekmēt mērķus un pārvarēt problēmas
B3. Klausīšanās prasme
Kompetences elementi:
- Pareizi uztvert teikto
- Ļaut pieredzes pārņēmējam saprast, ka viņā klausās
Pamatojums:
- Mentoram jāspēj klausīties un sadzirdēt ko pieredzes pārņēmējs viņam saka
- Mentoram jāspēj klausīties, lai iedrošinātu pieredzes pārņēmēju runāt atklāti
B4. Jautāšanas prasme
Kompetences elementi:
- Saprast atšķirību starp atvērtiem un slēgtiem jautājumiem
- Spēt formulēt jautājumus, kas veicina pārdomas, analīzi, vispārināšanu un pielietošanu
- Spēt formulēt jautājumus, kas liek pieredzes pārņēmējam rūpīgāk apskatīt kādu jautājumu / ģenerēt alternatīvas
- Saprast, kad ir lietderīgi uzdot konfrontējošus jautājumus un spēt tos noformulēt
Pamatojums:
- Mentoram jāzina kad un kā uzdot ‘pareizos’ jautājumus, kas iedrošina pieredzes pārņēmēju iedziļināties kādā jautājumā un palīdz meklēt risinājumus
B5. Neverbāla komunikācija
Kompetences elementi:
- Pieredzes ņēmēja neverbālās komunikācijas vērošana var palīdzēt izprast viņa noskaņojumu
- Ir svarīgi apzināties savas neverbālās komunikācijas iedarbību
Pamatojums:
- Neverbāla komunikācija ir nozīmīgs aspekts jebkurās attiecībās
- Laba, atklāta neverbāla komunikācija palīdz radīt pozitīvu gaisotni un veicina uzticību
B6. Sniegt un saņemt atgriezenisko saiti
Kompetences elementi:
- Skaidri principi un noteikumi atgriezeniskās saites sniegšanai un saņemšanai
Pamatojums:
- Mentoram jāsniedz pieredzes pārņēmējam jūtīga atgriezeniskā saite par viņa veikumu
- Mentoram jāmāk uzklausīt pieredzes pārņēmēja atgriezenisko saite viņa darbībai, lai mentorings kļūtu par divvirzienu attiecībām
B7. Stāstīt stāstus
Kompetences elementi:
- Spēja stāstīt stāstu no paša pieredzes vai no literatūras, kas ir nozīmīgs pieredzes pārņēmēja situācijai.
Pamatojums:
- Stāsti var palīdzēt izgaismot situāciju, šādi palīdzot pieredzes pārņēmējam ieraudzīt to no cita redzespunkta vai raudzīties uz negatīvu notikumu ar citām acīm
C. Mentoringa process
C1. Vadīt mentoringa sanāksmes
Kompetences elementi:
- Spēja izstrādāt sanāksmju darba kārtību un pieturēties pie tās, tai skaitā paredzēt laiku atgriezeniskai saitei un rīcības plānošanai
- Spēja izmantot projekta procedūras, ar kurām dokumentēt mentoringa sanāksmes iznākumus
Pamatojums:
- Dažās mentoringa programmās ir izvirzītas vienotas procedūras mentoringa sanāksmju norisei, lai tās būtu skaidri strukturētas un standartizētas
- Mentoram jānodrošina mentoringa sanāksmju efektivitāti
C2. Problēmu risināšana un blokāžu pārvarēšana
Kompetences elementi:
- Spēja atpazīt problēmas ar kurām saskaras pieredzes pārņēmējs un kas skar mentora – pieredzes pārņēmēja attiecības; jābūt pieejamām rīcības stratēģijām šo problēmu pārvarēšanai
Pamatojums:
- Mentoram vēlams rādīt paraugu, kā ar neatlaidību un piemērotām metodēm var pārvarēt problēmas
C3. Informācijas menedžments
Kompetences elementi:
- Atbalstīt pieredzes pārņēmēju, lai viņš spētu attīstīt informācijas menedžmenta prasmes
- Pārraudzīt tādu informācijas resursu sagatavošanu un pielietošanu, kas ir pievilcīga un motivējoša pieredzes pārņēmējam
- Pārvaldīt informāciju
Pamatojums:
- Mentoram jāzina kur viņš un pieredzes pārņēmējs var iegūt nepieciešamu informāciju
C4. Rīcības plānošana un mērķu izvirzīšana
Kompetences elementi:
- Iegūt informāciju par pieredzes pārņēmēja mērķiem
- Definēt un precizēt pieredzes pārņēmēja mērķus
- Plānot izvirzīto mērķu sekmēšanu
- Izveidot un pielietot īstermiņa un vidējā termiņa lēmumu pieņemšanas procedūras – noteikt mazus soļus mērķu sekmēšanai
- Palīdzēt pieredzes pārņēmējam ģenerēt un plānot pašvirzītu izaugsmi
- Vadīt novērtēšanu
Pamatojums:
- Mentoram jāspēj palīdzēt noteikt mentoringa procesa mērķus un nospraust soļus to sekmēšanai
- Mentoram jāmāk formulēt izmērāmus mērķus
C5. Izvērtēšana
Kompetences elementi:
- Spēja izvērtēt mentoringa attiecības izmantojot dažādus instrumentus
Pamatojums:
- Mentoram jāveicina sevis un pieredzes pārņēmēja pašnovērtēšana, lai sekmētu mentoringa attiecību attīstību
D. Mentoringa kompetences profesionālā vidē
D1. Trenēšanas un instruēšanas prasmes
Kompetences elementi:
- Sniegt atgriezenisko saiti pieredzes ņēmējam par kādas profesionālas darbības izpildes kvalitāti. Sniegt padomus, kā uzlabot savu veikumu
Pamatojums:
- Mentors profesionālā vidē bieži vien būs pieredzes pārņēmējam noderīgāks, ja pats ir izpratis un apguvis dažas no prasmēm, kas jāapgūst pieredzes pārņēmējam
D2. Tīklošanās prasmes
Kompetences elementi:
- Uzturēt sarakstu ar cilvēkiem, kas varētu palīdzēt pieredzes pārņēmējam
- Iepazīstināt pieredzes pārņēmēju ar cilvēkiem, kas var palīdzēt sekmēt viņa mērķus
- Nodrošināt, ka citi cilvēki ievēro pieredzes ņēmēja panākumus
Pamatojums:
- Mentoram var būt nozīmīga loma, paplašinot pieredzes pārņēmēja kontaktu tīklu ar cilvēkiem, kas var viņam palīdzēt progresēt
Rakstam izmantotie avoti:
- “Mentoring in Action – a practical guide”. Second Edition. David Megginson, David Clutterbuck, Bob Garvey, Paul Stokes & Ruth Garrett-Harris. 2006.
- “The Seven Cs of Coaching. The definitive guide to collaborative coaching.” Mick Cope. 2004.
- “Coaching the Team at Work.” David Clutterbuck. 2007.
- “Mentoringa kompetences. Rokasgrāmata mentoru kompetenču pilnveidei. ” Toms Urdze. 2007. (ES Leonardo da Vinci projekta “MAITRE” ietvaros)
- “KomPas. Rokasgrāmata Pieaugušo izglītības pasniedzējiem.” Toms Urdze. 2003.
- “Mentoring“. Chartered Institute of Personel and Development. 2008.
- “Coach and mentor definitions“. The Coaching & Mentoring Network.