Metodes.lv
  • Latviešu valoda
  • English

Informācijas meklēšana un atrašana internetā (ar un bez mākslīgā intelekta)

Raksts ir pilnībā pārrakstīts 2025. gada martā, par pamatu ņemot attālināto nodarbību, ko vadīju programmas Cilvēcīgi par tehnoloģijām ietvaros.

Ievads

Vēl pirms pāris gadiem informācijas meklēšana internetā bija noderīga, bet ne pārāk aizraujoša tēma, jo kopš Google meklētāja parādīšanās 90. gadu beigās pārāk daudz nebija mainījies. Pat ja neizmantoja visas meklētāja iespējas, cilvēki bija attīstījuši (labākas vai sliktākas) stratēģijas informācijas atrašanai.

Šī aina ir pilnībā izmainījusies ar mākslīgā intelekta čatbotu ienākšanu mūsu ikdienā. To rezultātā paveras pilnīgi jaunas informācijas atrašanas iespējas, kā arī mainās meklēšanas stratēģijas.

Piezīme: Rakstā daudz pieminu Google produktus, tai skaitā Google meklētāju un Chrome interneta pārlūku. Pastāv dažādas alternatīvas, tomēr vienkāršības labad pieturos pie šiem plaši izplatītajiem rīkiem.

Interneta valoda

Angļu valoda dominē internetu. Lai to ilustrētu, varam salīdzināt rakstu skaitu Vikipēdijā:

2025. gada februārī Vikipēdijā bija pieejami 6 947 354 rakstu angļu valodā un 132 695 rakstu latviešu valodā. Šī atšķirība ir likumsakarīga, ņemot vērā ievērojami lielāko cilvēku skaitu, kas runā angliski, nekā latviski. Tomēr gribas pieminēt vēl citu aspektu: mans novērojums ir, ka Latvijā esam kūtri dalīties ar informāciju un salīdzinoši maz iesaistāmies kopīgu informācijas resursu veidošanā. Par to liecina nelielais kvalitatīvo diskusiju forumu skaits latviešu valodā, kā arī skats uz Igauniju: kaut gan iedzīvotāju skaits ir ievērojami mazāks, aktīvo autoru un rakstu skaits Vikipēdijā igauņu valodā ir gandrīz divreiz lielāks (250 460 raksti). Neatkarīgi no tā, galvenā atziņa ir, ka avotu skaits un rezultātā arī interneta satura kvalitāte un kvantitāte latviešu valodā ir salīdzinoši zema.

Labā ziņa ir, ka ir pieejamas aizvien kvalitatīvākas iespējas tulkošanas automatizēšanai. Ja angļu valoda nav jūsu stiprā puse, iesaku nomainīt noklusējuma valodu savā Google kontā. Tas mainīs saskarnes valodu Chrome pārlūkā un citos Google rīkos, kā arī meklējuma rezultāti tiks rādīti latviešu valodā (dažās aplikācijās).

Valodas nomaiņa Google kontā

Otrs ieteikums ir pielāgot savām vajadzībām interneta pārlūkā iebūvēto automātiskās tulkošanas funkciju.

Automātiskās tulkošanas pielāgošana Chrome interneta pārlūkā

Vēl labāka ziņa ir, ka mākslīgā intelekta pasaulē valodas barjeras izjūk, piemēram, MI čatbots var meklēt informāciju angļu valodā, bet sniegt savu atbildi latviešu valodā.

Google meklētāja paplašinātās iespējas

Pirms pievēršos MI informācijas meklēšanas iespējām, gribu padalīties ar dažiem ieteikumiem efektīvākai tradicionālo meklētāju izmantošanai.

Interneta meklētāji gadu gaitā ir kļuvuši aizvien spējīgāki izprast un uzminēt, ko tieši meklējam. Piemēram, ja meklēju laika ziņas, rezultātos parādīsies ne tikai saites uz nozīmīgajām vietnēm, bet arī esošie laika apstākļi un laika prognoze nākamajai nedēļai. Ja meklētājā ievadu BT234, Google uzminēs, ka meklēju attiecīgā lidojuma informāciju, un man piedāvās aktuālo informāciju par tā statusu.

Izvērstā meklēšana

Ir labi zināt, ka meklējuma rezultātus var pielāgot izvērstās meklēšanas iestatījumos. Te var norādīt vēlamo valodu un avota izcelsmes valsti, ieraksta pēdējās atjaunināšanas laiku, meklējamo faila tipu un citus aspektus.

Pastāv arī iespēja dažādas norādes (operatorus) un filtrus ievadīt pa tiešo meklēšanas lodziņā. Piemēri:

  • Pēdiņas (“”): rādīs tikai rezultātus, kuros ir atrodama norādītā vārdu virkne, piemēram, “Cēsis nav Rīga”.
  • AND: rādīs tikai tādus ierakstus, kuros atrodami divi (vai vairāki) noteikti termini, piemēram, vista AND burkāns AND kartupeļi.
  • Mīnuss (-): ierobežos rezultātus, piemēram, ievadot meklētājā Vaira -Vīķe, rādīs vietnes kurās ir minēta Vaira, bet nerādīs vietnes kuros ir minēta Vīķe.
  • site: rādīs rezultātus vienas vietnes ietvaros, piemēram “site:rimi.lv riekstusviests”.

Aptverošu sarakstu ar dažādiem pieejamiem operatoriem un meklēšanas filtriem var atrast vietnē MOZ.

Citi ieteikumi

Vietnes meklētāji

Daudzās vietnēs ir iekļauta meklēšanas funkcija, ar kuru atlasīt meklējamo saturu.

izm.gov.lv

Vietnes karte (Site Map)

Lapas kājenē bieži vien ir iekļauta saite uz vietnes karti, kas kalpo līdzīgi grāmatas satura rādītājam un ir labs veids, lai gūtu pārskatu par pieejamo saturu.

izm.gov.lv

Meklēšana tekstā

Ja meklē specifisku terminu kāda teksta / tīmekļa lapas ietvaros, vienlaikus nospiedi pogas CTRL + F, lai atvērtu meklēšanas lodziņu. Starp citu, šī funkcija ir pieejama arī daudzās ofisa un pdf pārlūkošanas aplikācijās.

Meklējumu vēsture un grāmatzīmes

Interneta pārlūks mēdz saglabāt informāciju par visām vietnēm, ko esam apmeklējuši. Pārlūkā atver “Vēsture” un izmanto iebūvēto meklētāju, lai atrastu vēlamo lapu.

Interneta pārlūkos ir iebūvēta iespēja tīmekļa lapām pievienot grāmatzīmes.

Informācijas meklēšana ar mākslīgo intelektu

Pirmās paaudzes MI čatbotiem bija trūkums, ka tie savas atbildes balstīja tikai uz iepriekš apgūtajiem datiem un atbildēs nevarēja iekļaut tiešsaistes informāciju. Tas ir mainījies un ir MI čatboti, kas daudzos gadījumos spēj aizstāt vai pat pārspēt tradicionālos meklētājus. Viens šāds risinājums ir Perplexity.ai, kurš apvieno tradicionālo meklēšanu ar MI meklēšanas iespējām. Šī risinājuma priekšrocība ir, ka ar to var sazināties dabiskā valodā un tas sniegs gatavu atbildi, nevis tikai rādīs sarakstu ar saitēm. Atšķirībā no daudziem citiem MI čatbotiem Perplexity savā atbildē norāda izmantotos avotus. Jāpiebilst, ka brīvā versija ir gana jaudīga un sniegtās atbildes mēdz neatpalikt no citiem maksas MI risinājumiem. Lai sāktu lietot Perplexity, nav jāreģistrējas.

Perplexity.ai

Lai varētu labāk aptvert šāda rīka priekšrocības, vari izmēģināt to dažādiem informācijas meklējumiem, piemēram:

  • Kādi ir laika apstākļi Liepājā?
  • Kad bija Porziņģa pēdējā spēle un kādi bija viņa statiskas rādītāji?
  • Kādas ir prognozes gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām Rīgā?
  • Iesaki man 3 mazāk zināmus bet augsti novērtētus restorānus Rīgā, kur varu vest savus draugus. Cenu līmenim jābūt vidēji augstam.
  • Tu esi izglītības eksperts un neirozinātnieks. a) Izskaidro viegli saprotamā valodā kādi ir aktuālie uzskati par smadzeņu pusložu lomu mācīšanās procesā. b) Sniedz 5 praktiskus padomus kā šīs atziņas iekļaut mācīšanas procesā. Sniedz savu atbildi latviešu valodā.

Saziņa ar MI čatbotiem

Ar MI čatbotiem var sazināties dabiskā valodā, ievadot teksta lodziņā savas uzvednes (angl. prompts). Jo pārdomātākas un labāk noformulētas ir uzvednes, jo kvalitatīvāka būs MI sniegtā atbilde.

Kvalitatīvu uzvedņu veidošana ir svarīgākā prasme darbā ar MI čatbotiem, tāpēc ir lietderīgi pie tās piestrādāt. Ir pieejami dažādi brīvi un maksas mācīšanās resursi par uzvedņu veidošanu (angl. prompt engineering), piemēram, IBM bezmaksas 5 stundu garais kurss Prompt Engineering for Everyone.

Daži ieteikumi:

  • Apraksti kontekstu; mini vai augšupielādē piemērus vēlamajai atbildei.
  • Norādi vienu vai vairākas lomas, kas MI jāieņem.
  • Norādi jomas vai tēmas, kas MI jāapskata savā atbildē.
  • Jautā MI padomus uzvedņu pilnveidei.
  • Veic meklēšanu angļu valodā un uzvednē norādi, lai gala atbildi sniedz latviski.
  • Atrodi gatavus uzvedņu paraugus, piemēram, vietnē aiforeducation.io ir pieejama kolekcija ar uzvednēm izglītības vajadzībām.

Piemērs:

Tu esi izglītības eksperts un neirozinātnieks. a) Izskaidro viegli saprotamā valodā kādi ir aktuālie uzskati par smadzeņu pusložu lomu mācīšanās procesā, tai skaitā, pievērs uzmanību cilvēka vecuma posmiem un dzimumu atšķirībām. b) Sniedz 5 praktiskus padomus kā šīs atziņas iekļaut mācīšanas procesā vidusskolā. Sniedz savu atbildi latviešu valodā.

MI čatbotu un valodu modeļu salīdzinājums

Tā kā MI pasaule ir strauji mainīga un katru mēnesi parādās jauni valodas modeļi un jauni rīki, nav jēgas šajā rakstā detalizētāk analizēt pieejamos risinājumus. Tā vietā piedāvāju uzvednes veidni, kuru vari pielāgot savām vajadzībām un lietot ar savu iecienīto MI čatbotu (vai vēl labāk to izmēģināt ar dažādiem rīkiem un salīdzināt rezultātus).

Izvērtē un salīdzini 5 populārākos MI čatbotus un lielās valodas modeļus

Important: Provide your response in Latvian.

1. Name of the AI Chatbot/Language Model
Provide the name of the chatbot or language model being evaluated.

2. Overview
Briefly describe the chatbot or model, including its developer, main features, and any unique aspects.

3. Key Evaluation Areas

a) Primary Use Cases

  • Educational Strengths: Highlight the primary use cases where the chatbot excels in educational settings (e.g., tutoring, lesson planning, real-time assistance).

b) Limitations

  • Identify areas where the chatbot may underperform (e.g., lack of contextual understanding, ethical concerns, bias in responses).

c) Pricing Model

  • Provide details on pricing models (e.g., subscription-based fees, pay-as-you-go costs, free versions).
  • Include examples of pricing tiers and what features are included at each level.

d) Reliability and Trustworthiness

  • Discuss reliability in terms of accuracy, bias reduction, and ability to verify information.
  • Include any known issues with hallucinations or misinformation.

e) Data Privacy

  • Explain how user data is handled (e.g., data storage policies, encryption, potential for misuse).
  • Highlight privacy-enhancing technologies like differential privacy or federated learning.

f) Long-Term Viability

  • Assess the likelihood of continued availability and support over time (e.g., backing by established companies, open-source alternatives).

4. Additional Considerations
Include other relevant factors:

  • User Experience: How accessible is the chatbot for non-technical users?
  • Integration Capabilities: Compatibility with educational tools and platforms.
  • Ethical Considerations: Address potential biases or challenges related to plagiarism and dependency.
  • Environmental Impact: Evaluate energy consumption or sustainability efforts in model training.

5. Summary Table
Use a table to summarize key aspects for easy comparison:

Chatbot/ModelPrimary Use CasesPricing ModelReliabilityPrivacy FeaturesLong-Term Viability
Example ModelTutoring, Lesson PlanningSubscription-basedHigh AccuracyData EncryptionBacked by Major Company
Another ModelBrainstorming, Real-time AssistancePay-as-you-goModerate AccuracyDifferential PrivacyOpen-source Alternative

6. Recommendations
Provide tailored recommendations based on user needs in education and leadership:

  • Suggest chatbots/models for specific tasks (e.g., lesson planning vs brainstorming ideas).
  • Highlight models with strong privacy features for sensitive data handling.

Interneta avotu ceļvedis

Lai vieglāk noteiktu informācijas noderīgumu un kvalitāti, palīdz izprast interneta uzbūvi un tur pieejamo resursu veidu atšķirības.

Var izdalīt publisko un neredzamo tīmekli. Vienkāršoti izsakoties: publiskais internets ir visa tā informācija, kas parādās Google meklētājā. Savukārt neredzamais tīmeklis ir maksas saturs, saturs, kas glabājas vietnēs, kurām jāreģistrējas, tai skaitā vairums sociālo mediju, akadēmiskie raksti, kas pieejami caur specializētām datubāzēm, kā arī tumšais tīmeklis.

Piedāvāju nelielu ceļvedi ar dažāda veida resursiem, jo, ja zinām, kas kur atrodams, varēs mērķtiecīgāk meklēt informāciju.

Informācijas noderīgums un kvalitāte

Informācijas noderīgums

Šie jautājumi var palīdzēt noteikt, cik noderīgs atrastais informācijas resurss ir mācīšanās nolūkam. Vai tas ir:

  • saprotams?
  • viegli uztverams?
  • kvalitatīvs?
  • aktuāls?
  • saistošs?
  • interesants?
  • labi strukturēts?
  • atbilst manam sagatavotības līmenim?

Piezīme: Izmantojot MI čatbotu, varu jebkuru saturu pārveidot un pielāgot savām interesēm. Šeit minētie punkti var kalpot par pamatu uzvednei, ar kuras palīdzību apstrādāt kādu informācijas avotu.

Informācijas kvalitātes rādītāji

Šie jautājumi var palīdzēt noteikt, kādas interneta vietnes kvalitāti.

  • Vai ir iekļautas saites uz citām vietnēm?
  • Kas ir vietnes īpašnieks, piemēram, plaši zināma organizācija, privātpersona, mācību iestāde, uzņēmums?
  • Vai ir norādīts teksta autors? Vai ir atrodama informācija par autora kompetenci attiecīgajā jomā?
  • Vai ir norādīts teksta publicēšanas/atjaunošanas datums?
  • Vai saturs ir oriģināls vai pārpublicēts no cita avota?
  • Vai ir minēti informācijas avoti?

Citi ieteikumi

  • Izmanto vairākus meklēšanas rīkus un salīdzini to rezultātus.
  • Pieej informācijai ar veselīgu skepsi. Izvērtē, vai tiek atšķirti fakti un viedokļi.
  • Izmanto faktu pārbaudes rīkus.
  • MI pasaule strauji mainās! “Neliec visas olas vienā grozā” un nepadari sevi atkarīgu no viena MI risinājuma.
  • Pārdomā, cik daudz informācijas par sevi esi gatavs atklāt tiešsaistē.

Atrastās informācijas tālākā izmantošana

  • Vadies pēc principa, ka jebkurš saturs internetā ir aizsargāts un to nevar brīvi lietot.
  • Šaubies? Prasi atļauju!
  • Kāda resursa pārpublicēšanas vietā vari ievietot saiti uz to.
  • Ievēro godprātīgas lietošanas principu (iekļauj atsauces, pārveido saturu, izmanto tikai nelielas daļas no oriģinālā teksta…).
  • Meklē brīvu saturu! Piemēram, saturs ar “Creative Commons” licence vai tāds, kas ir publiskā īpašumā.
  • Esi piesardzīgs, izplatot informāciju un datus trešajām pusēm.
  • Apsver iespēju padarīt savu informāciju brīvi pieejamu citiem.

Šī raksta autors Toms Urdze
ir to licencējis ar
CC BY-SA 4.0