Šī tehnika palīdz izvairīties no konflikta un meklēt problēmas risinājumu.
< 16 cilv.
~ 30 min.
–
Apraksts
Situācijā, kad kāds izsaka nepamatotu kritiku, efektīvs līdzeklis, lai izvairītos no konflikta, ir pieņemt izteikto pārmetumu un nākamajā solī pieprasīt kritikas izteicēja palīdzību risinājuma meklēšanā.
Piemērs: Uz apgalvojumu „Tu galīgi neproti to darīt! Pilnīgs nejēga!”, nevis apvainoties, bet pajautāt: „Kā Tu ieteiktu man to darīt?”
Piezīmes
Šādi rīkoties nav viegli, jo nepamatota kritika mēdz būt aizvainojoša un šis instruments prasa nolikt malā savu pašcieņu. Tomēr, ja ir svarīgi gūt rezultātu, nevis risināt savstarpējās attiecības, būs efektīvāk ignorēt provokāciju un pieprasīt kritikas sniedzēja līdzatbildību risinājuma meklējumos.
Treniņš
- Dalībnieki sadalās 4 cilvēku grupās.
- Katrs pie sevis apdomā situācijas, kad saņēmis nepamatotu kritiku.
- Grupa vienojas vai izlozē, kurš būs pirmais «kritikas saņēmējs».
- Pārējie grupas locekļi «kritikas saņēmējam» izvirza nepamatotus pārmetumus. Viņa uzdevums ir «iekost sev mēlē» un pieņemt izteikto kritiku («Jā, tā tas ir», «Es atvainojos, ka tā ir sanācis»…), un prasīt kritikas sniedzēju atbalstu risinājuma meklējumā («kā varam iziet no šīs situācijas?», »vai Jums ir ideja, kā novērst šo lietu?»…).
- Pēc 5 – 7 pārmetumiem mainās lomām.
- Atkārto, līdz kamēr katrs grupas loceklis reizi bijis «kritikas saņēmēja» pozīcijā.