Metodes.lv
  • Latviešu valoda
  • English

Radīt savu mācīšanās vidi

Cilvēka vajadzības, kā un ko mācīties, atšķiras. Pareizs ir tas, kas strādā tev! Svarīgi ir pārdomāt sev piemērotāko laiku, vietu un vidi, kurā mācīties.

Ieteikumi

Ir labi noteikt konkrētu vietu, kurā mācīties, lai smadzenēs izveidotos asociācija starp šo vietu un darbību, piemēram, “Sestdienas rītos virtuves galds pārtop par manu ‘skolas galdu’”.

Pirms sāc mācīties, sagatavo visu nepieciešamo: sakārto papīrus, uzasini zīmuli, uzvāri kafiju, izņem no skapja cepumus, nogriez skaņu telefonā, pieliec zīmi uz durvīm, lai netraucē, ieslēdz fona mūziku…

Nedari vairākas lietas vienlaikus. Cilvēka smadzeņu uzbūve nosaka, ka efektīvāk ir vienlaicīgi darīt vienu lietu. Ir cilvēki, kas tīri labi spēj tikt galā ar vairākām paralēlām darbībām, bet arī šie cilvēki ir efektīvāki, ja viņi koncentrējas tikai uz vienu darbību.

Lai mācītos, ir vajadzīgs laiks. Ir mācīšanās darbības, kuras var veikt īsos laika brīžos, piemēram, atkārtot svešvalodas vārdiņus, bet vairumam uzdevumu būs jāpiestrādā līdz kamēr “smadzenes iesilst”. Katrs esam piedzīvojis situāciju, kad ļoti negribīgi uzsākam veikt kādu uzdevumu, piemēram, sagatavot gada pārskatu, rakstīt sacerējumu vai iedziļināties kādā datora problēmā, bet pēc kāda laika pilnībā iegrimstam uzdevumā un tas sāk iet no rokas.

Tajā pat laikā jāņem vērā, ka smadzenes nogurst, kā rezultātā mācīšanās kļūst neefektīva. Vienam tas būs pēc 30 minūtēm, citam pēc stundas. Kad domas sāk novirzīties un process kļūst mazāk produktīvs, vēlams uztaisīt nelielu pārtraukumu.

Mazini iespējamo traucēkļu ietekmi. Tie var būt telefona zvani, ienākoši e-pasti, bērni vai kolēģi, kārdinājums internetā apskatīt jaunākās ziņas, domas par vakariņām un iepirkšanās saraksta papildināšanu… Visbīstamākie ir traucēkļi, kas pārtrauc mūsu domu gājienu un liek iedziļināties citā uzdevumā, piemēram, bērna lūgums palīdzēt viņam ar matemātikas mājasdarbu. Katru reizi, kad smadzenēm jāpārslēdzas uz citu uzdevumu, paiet ilgāks laiks līdz kamēr tās uzņem apgriezienus.

Izplāno savu mācīšanās vidi, atbildot uz šiem jautājumiem:

Kur tev patīk mācīties?

Virtuvē; bibliotēkā; parkā…

Vai tev labāk patīk mācīties vienam pašam vai kopā ar citiem?

Vienam; ar kolēģiem; ar draugu; mācību klasē…

Kurā dienas laikā tev ir visvieglāk noturēt uzmanību?

No rīta; pusdienlaikā; pievakarē; vakarā….

Pēc cik ilga laika tev ir nepieciešams pārtraukums?

Pēc 30 minūtēm; 45 minūtēm; 60 minūtēm; 90 minūtēm…

Kas tev nepieciešams mācīšanās laikā?

Notīrīts galds; uzkodas; kafija; krāsaini zīmuļi; vārdnīca…

Kas ir iespējamie traucēkļi?

Bērni; telefona zvani; internets; domas par citiem darbiem…

Kā vari mazināt to ietekmi?

Atslēgt telefonu; ieēst launagu pirms mācīšanās; ļaut bērniem skatīties filmu, kamēr mācos…

Šī raksta autors Toms Urdze
ir to licencējis ar
CC BY-SA 4.0